سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سال 86 سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی

سال 86: سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایشان عید نوروز را به عنوان «جشن ملی ایرانیان» به فرد فرد ملت ایران، تمامی ایرانیان در سراسر جهان و همه ملتهایی که نوروز را جشن می‌گیرند، تبریک گفتند و با اشاره به زیبایی‌های فراوان جشن ملی نوروز، افزودند: مستحکم کردن روابط و پیوندهای عاطفی، شادی و طراوت دلها و نو کردن محیط زندگی از جمله خصوصیات "زیبا، نجیبانه و مهربانانه" نوروز است که همگی مورد تایید آیین مقدس اسلام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به متبرک بودن سال 1385 به نام مبارک پیامبر اعظم (ص)، خاطرنشان کردند: سال 85 لبریز از نام و ذکر آن بزرگوار بود اما دستیابی به معرفت پیامبر اعظم زمانی بسیار گسترده می‌طلبد و در واقع همه سالهای ما سال پیامبر اعظم است.

رهبر انقلاب اسلامی، موفقیتها و پیشرفتهای ایران را در سال 85 بیشتر از تلخی‌ها و توقفها ارزیابی کردند و افزودند: تلاشهای متراکم در عرصه‌های مختلف داخلی از جمله در زمینه‌های علمی و اقتصادی و متجلی شدن ابهت ملی ایرانیان در عرصه‌های بین‌المللی از نشانه‌های پیشرفت‌های چشمگیر ایران در سال 85 محسوب می‌شود و این حرکت و تلاش ملی در سال جدید نیز متناسب با نیازهای ملت، با همت بلند آحاد مردم و مسوولان ادامه خواهد یافت.

ایشان، «بیداری، امید، عزم عمومی و اعتماد به نفس ملی» را دستمایه حرکت به سوی آینده‌ای مطلوب خواندند و افزودند: ملت ایران با نو شدن سال، عزم خود را نو می‌کند و با ورود به میدانهای جدید و در برخورد مدبرانه با چالشها و دشمنی‌ها، مسیر روشن خود را ادامه می‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان و به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و فراهم بودن زمینه برای فعالیتهای اقتصادی، افزودند: تلاش اقتصادی همه مردم از جمله نیروهای ملی و معتقد به آرمانهای بلند ملت، و استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور، خنثی‌کننده تلاشهای دشمنان برای متوقف کردن روند آبادانی و پیشرفت کشور خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری جنگ روانی و تلاشهای موذیانه دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه در میان ملت ایران و در جهان اسلام، افزودند: دشمنان به بهانه‌هایی همچون قومیت، مذهب و گرایشهای صنفی، درصدد هستند وحدت کلمه ملت ایران را از بین ببرند و در جهان اسلام نیز اختلافات مذهبی را دامن بزنند و با براه انداختن جنگ شیعه و سنی میان ملت ایران و جوامع اسلامی فاصله ایجاد کنند.

ایشان تلاش برای اتحاد و یکپارچگی ملی و تقویت هوشیارانه و خردمندانه انسجام امت اسلامی را تنها راه ناامید کردن دشمنان و خنثی کردن توطئه‌های آنان خواندند و تاکید کردند: به یاری پروردگار، در سال 86، آحاد ملت، قومیتهای گوناگون، مذاهب مختلف و همه صنوف مردم ایران با اتحاد ملی، حرکت پرامید به سوی آینده درخشان خود را شتاب می‌بخشند و همه ملتهای مسلمان نیز با انسجام اسلامی و تقویت برادری اسلامی، وحدت کلمه خود را نشان خواهند داد.

 


ترجمه چهار سوره که با قل شروع می شوند

                                                                                                ناس

 سوره ی

(اىپیامبر!)بگو: پناه مى‏برم  به پروردگار آدمیان                                                             

پادشاه آدمیان

معبود آدمیان

از شرّ وسوسه شیطان

آن که اندیشه بد در دل مردمان افکند

از جنس جنّ باشد یا انسان

 

 

 

سوره ی فلق

بگو: پناه مى‏برم به پروردگار سپیده دم.

از شرّ آفریده‏هایش.

و از شرّ تاریکى شب، آنگاه که همه جا را فراگیرد.

و از شرّ افسون‏گرانى که در گره‏ها مى‏دمند

و از شرّ هر حسود آنگاه که حسد ورزد.

 

 

سوره ی اخلاص

بگو: او خداوند یگانه است

خداوندى که مقصود همگان است.

فرزند نیاورده و فرزند کسى نیست

و هیچ همتایى براى او نباشد.

 

 

 

سوره ی کافرون

بگو: اى کافران!

من نمى‏پرستم آنچه شما مى‏پرستید.

و نه شما مى‏پرستید آنچه من مى‏پرستم.

و نه من مى‏پرستم آنچه را شما پرستش کرده‏اید.

و نه شما مى‏پرستید آنچه را من مى‏پرستم.

(حال که چنین است) آیین شما براى خودتان و آیین من براى خودم.

 

 

 


حروف مقطعه

حروف مقطعه یعنی جداجدا ، چهارده حرف از الفبای زبان عرب در ابتدای 29 سوره ی قرآن مجید می باشد،

که آن ها را حروف مقطعه می نامند و آن حروف عبا رت اند از:

1-الف 2-ح 3-ر 4-س 5-ص 6-ط 7-ع 8-ق 9-ک 10-ل 11-م 12- ن 13- هـ 14-ی

حروف مقطعه ی قرآن یک حرفی ، دو حرفی ، سه حرفی ، چهار حرفی و پنج حرفی است که به تر تیب عبارت اند از:

  یک حرفی: ص- ق- ن

   دو حرفی : طه- طس- یس- حم

   سه حرفی : الم- الر- طسم

   چهار حرفی :المص- المر

   پنج حرفی:کهیعص- حمعسق

در مورد حروف مقطعه نظرات گوناگونی از طرف مفسرین و دانشمندان اسلامی بیان شده که مهمترین

 آن ها دو نظریه ن زیر است:

1-           حروف مقطعه اوائل سوره های قرآن برای جلب توجه مشرکین به شنیدن آیات بعدی است.

2-           قرآن از سنخ سخن و حرف است یعنی مرکب از حروفی است که ، بشر هم با همان حروف مکالمه و مکاتبه می نماید . ولی از آوردن مانند آن ناتوان است.


بیماری های واگیر دار

بیماریهای واگیر بیماریهایی هستند که از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم از انسان ، حیوانات ، اشیاء و ... به افراد منتقل می شوند و به سرعت در جامعه انتشار پیدا می کنند که شامل بیماریهای زیر هستند :

هاری ، سالک ، کالاآزار سیاه زخم ، تب مالت ، فلج اطفال ، سرخک ، هپاتیت A , B, C ، ایدز ، سیفلیس ، سوزاک ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، تیفوئید ، وبا ،  مالاریا ، سل ، مننژیت ، کیست هیداتیک و ... که ما در اینجا با برخی از آن ها آشنا می شویم.


انتخاب مصنوعی

پیشرفت جوامع بشری و تکنولوژی و نیز افزایش روز افزون جمعیت جهانی احتیاجات غذایی و پروتئینی بشر نیز افزایش یافت. لذا نیاز به حیواناتی که دارای توانایی تولید بالایی هستند احساس شد تا بتوان این دامها را انتخاب و بر اساس آمیزشهای اصولی نسل آنها را حفظ و تکثیر داد. فصل انتخاب و آمیزش از بحث های بسیار جذاب و مهم علم ژنتیک و اصلاح نژاد دام در دامپروری است. در زیر به اختصار به بحث های فوق خواهیم پرداخت.

انتخاب Selection

علمی که باعث می شود که حیوانات دارای صفات برتر و مطلوب برای جفت گیری و تشکیل نسل آینده مورد استفاده قرار بگیرند انتخاب نام دارد. انتخاب بر دو نوع است. انتخاب طبیعی که در طبیعت موجوداتی که دارای شرایط انطباق پذیری بهتری هستند بقا می یابند و انتخاب مصنوعی که انسان به جای طبیعت دست به انتخاب می زند و موجود برتر را حفظ می کند. انتخاب مصنوعی انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط مکانی و زمانی و مادی از یک یا چند روش انتخاب استفاده می شود. هر روش محاسن و معایبی دارد.

1.                        انتخاب انفرادی : که بر اساس شرایط خود حیوان است

2.      انتخاب شجره ای : که بر اساس شرایط و شایستگی اجداد است.

3.      انتخاب بین فامیلی : که بر اساس میانگین و شایستگی کلی ممکن است افراد حذف یا انتخاب گردند.

4.      انتخاب درون فامیلی : که انتخاب بین افراد هر خانواده و داخل خانواده به طور مجزا صورت می گیرد.

5.      آزمون نتایج که بر اساس شایستگی فرزندان جانور انجام می گیرد که روشی بسیار پر طرفدار در اصلاح نژاد گاو های شیری اما روشی بسیار گران قیمت است.

6.                        انتخاب برای یک صفت یا روش تاندوم.

7.                        شاخص انتخاب

انتخاب بر روش سطوح حذفی مستقل:

اما بعد از انتخاب این سوال مطرح است که آمیزش حیوانات برتر چگونه باید باشد. در علم اصلاح دام آمیزشها انواع مختلفی دارد. آمیزشهای جور شده و آمیزشهای تصادفی که در علم دامپروری فاقد اهمیت است. آمیزشهای جور شده یا مثبت هستند یا منفی.  آمیزشهای جور شده  مثبت افراد با ساختار ژنیتیکی  یکسان  و تقریبا مشابه با هم آمیزش می کند که به این نوع امیزش همخونی یا درون همسری می گویند.

آمیزش جور شده منفی حالت کلی جفت گیری موجودات غیر خویشاوندی است و یا آمیخته گری.

پرورش خویشاوندی تلاقی افرادی است که از نظر اجداد با هم خویشاوند هستند. این گونه امیزش نیاز به دقت بیشتری  دارد. زیرا که باعث جور شدن عامل توارث ژن شده و امکان بروز بیماریهای ژنتیکی را فراهم کرده و نیز کاهش صفات تولید مثلی و بقا می گردد. از این روش برای به دست آوردن فرزندان یکسان و یک شکل استفاده می شود. همچنین برای تشخیص برخی بیماری های ژنتیکی و حذف آنها از این روش استفاده می گردد.

روش دیگر امیزش دور جفتی یا آمیخته گری است. این آمیزش کاملا بر عکس آمیزش خویش جفتی است و باعث عدم یکنواختی در عامل توارث ژن می گردد. به طور کلی حیوانات حاصل از آمیخته گری سرزنده تر شاداب تر و دارای قدرت تولید مثلی و بقا بهتری هستند. در تولید حیوانات تجاری مانند مرغ گوشتی از این روش استفاده زیادی می کرد. نوع دیگر آمیزش پرورش لاین است . این روش سعی در توارث یک جد که معمولا حیوان نر است دارد. شکل تخفیف یافته پرورش خویشاوندی است که شدت اثرات نامطلوب پرورش خویشاوندی را نداشته و به همین دلیل هم اکثر متخصصین اصلاح نژاد این روش را به روش پرورش خویشاوندی ترجیح می دهند.

 


ماه زمین

آشنایی

ماه از زمانهای خیلی پیش مورد توجه بشر بوده و در هر زمان، نظریات مختلفی درباره آن وجود داشته است.
بر اساس اغلب افسانه های کهن، ماه موجود زنده ای بود که شبها در آسمان پیدا می شد. قرص درخشان ماه در شب با آثار موجود در سطح آن> که آنرا شبیه به صورت انسان می ساخت، موید این ادعا بود. در یونان و روم باستان ماه را الهه جوانی می پنداشتند و آنرا به اسامی مختلف از قبیل آرتمیس، دیانا و ... می نامیدند.
ارسطو فیلسوف مشهور یونانی معتقد بود که ارتباط مستقیمی بین ماه و وضع آدمی وجود دارد.
با پیشرفت علم و دانش، به تدریج نظریات درباره ماه عوض شد. اولین بار گالیله در سال 1610 ماه را به وسیله تلسکوپ مورد مطالعه قرار داد و مشاهده کرد که سطح ماه، صاف و هموار نیست بلکه از تعدادی مناطق مسطح و نواحی مرتفع تشکیل شده است. این دانشمند نواحی وسیع و تیره رنگ سطح ماه را به نام دریا و نواحی مرتفع آنرا به نام کوه نامگذاری کرد. وی همچنین در سطح ماه مناطق حلقوی و مرتفعی مشاهده کرد که آنها را دهانه نامید. بعدا با اختراع دوربینهای نجومی و تلسکوپهای قوی، اطلاعات بشر در مورد ماه زیادتر شد و عکسهای دقیقتری از آن به دست آمد. پروژه آپولو که هدف آن شناسایی ماه بود اطلاعات بسیار با ارزشی درباره ماه به دست داد و بالاخره آپولو 11 که در 1969 در ماه فرود آمد، اطلاعات بشر را در مورد این قمر تکمیل کرد.

مشخصات کلی ماه

ماه در بین سایر اجرام فلکی موقعیت خاصی دارد. قطر آن فقط کمی کوچکتر از قطر عطارد است و به همین جهت غالبا آنرا به عنوان یک سیاره گروه خاکی و مجموعه ماه-زمین را به عنوان یک سیاره دو تایی در نظر می گیرند. گرچه اقمار در مقایسه با سیاره خود بسیار کوچک اند در صورتیکه ابعاد ماه، نسبت به زمین نیز قابل توجه است.
هر چند با تقریب کلی می توان ماه را به صورت یه کره در نظر گرفت ولی اندازه گیریهای دقیق نشان داده است که بزرگترین آنها، در امتداد ماه-زمین قرار دارد.
ماه به گونه ای به دور خود و زمین می چرخد که همواره یک روی آن به سمت زمین متوجه و به عبارت دیگر زمان حرکت وضعی و انتقالی آن برابر است. دمای سطح ماه متغیر است. در روز، تابش اشعه خورشید درجه حرارت آن را تا 120 درجه سانتیگراد بالا می برد در صورتیکه دمای سطح آن در شب به 150- درجه سانتیگراد نیز می رسد. ماه فاقد اتمسفر است و بدین ترتیب به علت اختلاف درجه حرارت بالا و نبودن جو، هیچ موجود زنده ای در آن وجود ندارد.



سطح ماه

به طوریکه گفتیم سطح ماه هموار نیست و از واحدهای اصلی زیر تشکیل شده است.
نواحی مسطح
این دشتهای وسیع در بعضی موارد حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت است. از آنجا که اولین بار گالیله این مناطق را به نام دریا نامگذاری کرد امروزه نیز به همان اسم نامگذاری می شود. بدیهی است تحقیقات امروزی نشان داده است که در کره ماه آب وجود ندارد و باقیماندن اسم دشتهای وسیع کره ماه به نام دریا، صرفا به خاطر احترام به این دانشمند است. هنگامیکه با تلسکوپ ماه را مطالعه می کنیم، این قسمتهای مسطح، تیره تر از بقیه قسمتها به نظر می رسند که علت آن قابلیت جذب بیشتر این مناطق است. بر اساس آخرین مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، دریاهای ماه مناطق نسبتا گودی هستند که از گدازه های آتشفشانی پر شده اند.

کوهها
قسمتهای مرتفع ماه که به نام کوه نامگذاری شده دارای دامنه های پر شیب است و ارتفاع بعضی از آنها نسبت به سطح دریاهای ماه، به 6000 متر نیز می رسد.

دهانه ها یا سیرکها(cirque)
در سطح ماه تعداد زیادی محوطه دایره ای شبیه دهانه آتشفشان وجود دارد که به نام دهان هیا سیر ک نامگذاری شده و تعدادشان در حدود 30000 تخمین زده شده است. ابعاد سیرکها مختلف است و قطر بعضی از آنها به 230 کیلومتر نیز می رسد. عده ای معتقدند که این برجستگیها منشا آتشفشانی دارند وعده ای دیگر سیرکها را بقایای منجمد شده حباب سنگهای خمیری سطح ماه می پندارند. در این باره نظریه سومی نیز وجود دارد که بر اساس آن این برجستگی ها، ناشی از تصادم سنگهای آسمانی با سطح کره است( این نظریه طرفداران بیشتری دارد و تقریبا مورد قبول اکثر ماه شناسان است).

شیارها
علاوه بر واحدهای یاد شده، در سطح ماه شبکه هایی از شیارها و بریدگیها وجود دارد ه عمدتا در قسمت پنهان ماه متمرکزند.

ساختمان داخلی ماه


ممان اینرسی مه خیلی نزدیک به ممان اینرسی یه کره متجانس و این مطلب نشاه ان است که ساختمان داخلی ماه بر خلاف ساختمان درونی زمین است.به عبارت دیگر بر خلاف زمین ماه، هسته فلزی سنگین ندارد و در صورتیکه چنین هسته ای موجود باشد از 2 درصد جرم کلی ماه تجاوز نمی کند. وزن مخصوص نسبی کلی ماه 34/3 محاسبه شده و با توجه به آنکه وزن مخصوص نسبی سنگهایی که توسط آپولو 11 به زمین آورده شده 3/3 است بنابراین می توان گفت که حداقل در منطقه دریاهای ماه، وزن مخصوص سنگهای سطحی و عمقی چندان فرقی با یکدیگر ندارند.

ترکیب سنگ شناسی ماه


نمونه هایی که تا به حال از ماه گرفته شده است به سه دسته کلی سنگهای آذرین، گرد و غبار و برش تقسیم می شود. سنگهای آذرین نمونه هایی هستند که از همه جالب ترند و با تعیین سن و ترکیب آنها اطلاعات دقیقی در مورد ماه می توان به دست آورد. سنگهای آذرین ماه خود به گدازه ها، آنورتوزیت، سنگهای تفریقی، بازالت پتاسیم دار و بازالت آهن و تیتان دار تقسیم می شوند.


نکاتی درباره ی حمل کیف ها

نکاتی در با ره حمل کیف ها:

 

در میان ملل مختلف میلیون ها کودک ، نوجوان ، دبیرستانی و دانشگاهی وجود دارد که همه با کوله های خود به طرف کلاس های درس خود در حال حرکت هستند اما غافل از این هستند که چه خطراتی آن ها را تهدید می کند ، برای اینکه میزان این خطرات را کاهش دند باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

 

1-             مطمئن شوید که وزن کیف کمتر از5 یا10 درصد وزن کودک باشد.

2-             کیف نباید بیشتر از 10سانتی متر پایین تر از خط کمر قرار بگیرد.

3-             وسایل نوک تیز و یا حجیم را در داخل کیف کودکان قرار ندهید.

4-             سعی کنید کوله بزرگ نباشد چون ضرر هایی برای کمر کودک دارد و همیشه از کوله های کوچک استفاده کنید.

5-             اگر کوله دارای بالشتک در محل قرار گیری بند روی شانه باشد بهتر است.

6-             بهتر است هردو بند را روی شانه بگزارند .

7-             بندها رامتناسب با اندازه های بدن تنظیم کنید.

8-             چنانچه وسایلی که باید بچه ها به مدرسه ببرند سنگین بودند با مسوولان در میان بگزارید.

9-             اگر درد کمر بچه ها شروع شد روش دیگری را انتخاب کنید.


88 صورت فلکی امروزی

آبمار • آتشدان • ارابه‌ران • اژدها • اسب بزرگ • اسب کوچک • اسکنه • آفتاب‌پرست • بادبان • بزغاله • برساووش • بره • پیاله  • پیکان • تاج جنوبی • تاج شمالی • تازی‌ها • ترازو • تک‌شاخ • تلسکوپ • تلمبه • تور • توکان • جوی • چلپاسه • چلیپا • خرچنگ • خرس بزرگ • خرس کوچک • خرگوش • درنا • دلفین • دلو • دوپرگار • دوپیکر • دوشیزه • ذات‌الکرسی • روباهک • زانوزده • زرافه • زن برزنجیر • ساعت • سپر • سکستان • سگ بزرگ • سگ کوچک • سنگتراش • سه‌پایه • سه‌سو • سیاه‌گوش • سیمرغ • شاه‌تخته • شکارچی • شلیاق • شیر • شیر کوچک • طاووس • عقاب • قطب‌نما • قنطورس • قیفاووس • کبوتر • کژدم • کشتیدم • کلاغ • کمان • کوره • کوهمیز • گاو • گاوران • گرگ • گونیا • گیسو • مار • مار باریک • مارافسای • ماکیان • ماهی • ماهی پرنده • ماهی جنوب • ماهی زرین • مثلث جنوبی • مرغ بهشتی • مگس جنوبی • میکروسکوپ • نهنگ • هشتک • هندی